Sieradz

szukaj w serwisie
zaloguj Przypomnij dane

Wiadomości / Spoza powiatu

Ustaw mniejszą czcionkę
Ustaw standardową czcionkę
Ustaw większą czcionkę
Kliknij, aby zobaczyć powiększenie

Ząbkowanie opon. Czym jest i jak go uniknąć?

Redakcja, 15.05.2018, 22:01

Ząbkowanie opon jest zjawiskiem dość częstym, ale nadal mało znanym. Występuje niezależnie od rodzaju ogumienia i modelu auta, choć niektóre kombinacje tych czynników są na nie szczególnie podatne. Również jeśli chodzi o kierowców, można doszukać się pewnych cech, które szybciej mogą doprowadzić do ząbkowania. Co to za cechy?

← REKLAMA

Czyje opony najczęściej ząbkują?

Doświadczeni mechanicy, serwisanci, a nawet dziennikarze motoryzacyjni już dawno na podstawie licznych relacji i przykładów określili profil kierowcy, w którego przypadku istnieje duża szansa na to, że w jego samochodzie opony bardzo szybko zaczną ząbkować. Chodzi tu mianowicie o kierowców, którzy jeżdżą zwykle wolno i spokojnie, bardzo ostrożnie wchodzą we wszystkie zakręty, a przy tym nie posiadają dostatecznie dużej wiedzy o eksploatacji auta, by wiedzieć, jak uniknąć tego przykrego zjawiska.

A czym w zasadzie jest to ząbkowanie opon?

Czym jest ząbkowanie opon?

- Ząbkowanie opon - wyjaśnia ekspert sklepu z oponami samochodowymi iParts.pl - to tak naprawdę potoczna nazwa ich nierównomiernego zużywania się. Ząbkowanie może dotyczyć różnych fragmentów ogumienia samochodowego i występować zarówno na krawędzi bieżnika, jak i w środku czoła. Samo zjawisko nie niesie ze sobą szczególnego zagrożenia dla bezpieczeństwa jazdy, ponieważ parametry wyząbkowanych opon mogą mieścić się w granicach wszelkich norm. Stanowi za to bardzo poważny problem z punktu widzenia komfortu jazdy, gdyż nierównomiernie zużyte opony potrafią emitować w czasie jazdy naprawdę spory hałas, czasem wprost trudny do zniesienia.

Jakie opony są szczególnie podatne na ząbkowanie?

Trudno jest wskazać konkretną markę czy model opon, które są w wyraźny sposób podatne na nierównomierne zużycie. Z całą pewnością zjawisko to dotyka przede wszystkim opon założonych na tylnej osi. Wynika to z stąd, że większość samochodów posiada napęd na przednie koła i to właśnie one wykonują najcięższą pracę zarówno podczas ruszania, hamowania, jaki i skręcania. Te zwiększone obciążenia przekładają się na fakt w miarę równomiernego ścierania ogumienia, co w istotny sposób chroni przed ząbkowaniem. Koła tylne są w istocie przez większość czasu jedynie ciągnięte i nawet podczas hamowania pozostają wyraźnie odciążone. Taka jednostajność eksploatacji sprawia, że założone na nich opony ścierają się z reguły w tych samych miejscach.

Jak uniknąć ząbkowania opon?

Istnieją na to dwa proste sposoby. Pierwszy - przy każdej wymianie opon należy zamieniać je miejscami; przekładać tylne do przodu, a przednie do tyłu (w zależności od rodzaju bieżnika po prostej lub po przekątnej). Drugim sposobem jest nieco dynamiczniejszy styl jazdy. Nie oznacza to bynajmniej, że należy zacząć jeździć ryzykownie! Chodzi jedynie o to, aby opony - również te na tylnej osi - miały okazję od czasu do czasu się wykazać i udowodnić, że nie służą jedynie do podpierania samochodu.

Fot. WP

Najnowsze ogłoszenia

Jesteś świadkiem jakiegoś zdarzenia?

Coś ciekawego dzieje się w Twojej
miejscowości?

Masz zdjęcie, które będzie
wydarzeniem dnia?

Bulwersuje Cię zachowanie innych?

Pisz, przysyłaj zdjęcia!

redakcja@sieradz.com.pl

Gwarantujemy pełną anonimowość!
W nauce istnieje tylko fizyka, reszta to zbieranie znaczków.
© 2011-2018 Sieradz.com.pl
zamknij
okanuluj