Sieradz

szukaj w serwisie
zaloguj Przypomnij dane

Wiadomości / Sieradz

Ustaw mniejszą czcionkę
Ustaw standardową czcionkę
Ustaw większą czcionkę
Kliknij, aby zobaczyć fotogalerię

Sieradz węzłem CPK

Redakcja, 20.07.2023, 11:45

Do artykułu dołączona jest fotogaleria
Czytelnicy zamieścili 1 komentarz
1

Projektowane linie kolejowe Centralnego Portu Komunikacyjnego przyczynią się do powstania węzłów przesiadkowych dla pasażerów korzystających z pociągów i autobusów oraz dla rowerzystów i kierowców, a także do poprawy wyglądu otoczenia stacji kolejowych. Tak stanie się w Sieradzu, gdzie spotykają się projektowane linie Kolei Dużych Prędkości prowadzące z Warszawy i Łodzi do Wrocławia i Poznania. Przedstawiciele CPK i władze Sieradza podpisali porozumienie o współpracy.

← REKLAMA

Spółka CPK, inwestor nowego lotniska CPK i sieci szybkich kolei, przygotowuje wspólnie z lokalnym samorządem zagospodarowanie okolic stacji kolejowej w Sieradzu. Po wybudowaniu tzw. igreka, czyli linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) Warszawa - CPK - Łódź - Sieradz - Wrocław/Poznań, miasto Sieradz stanie się regionalnym centrum przesiadkowym. To właśnie Sieradz znajduje się u zbiegu linii dużych prędkości, które zostaną poprowadzone ze stolicy i CPK do Wrocławia i Poznania, z istniejącą linią kolejową nr 14.

- Nowe linie kolejowe CPK projektujemy i budujemy dla pasażerów. Żeby zachęcić ich do korzystania z pociągów, dużą wagę przykładamy do standardu i funkcjonalności stacji kolejowych i ich otoczenia. Celem jest stworzenie kompletnych węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, w których pasażer będzie miał wygodny dostęp do różnych środków transportu, np. pociągów, autobusów, rowerów i taksówek - mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. - Na inwestycjach CPK zyskają nie tylko duże ośrodki, ale też miasta powiatowe, w tym dawne wojewódzkie, czego Sieradz jest doskonałym przykładem - dodaje.

W planach jest zmiana stacji PKP Sieradz w nowoczesny węzeł przesiadkowy połączona z całkowitą rewitalizacją jej otoczenia. Pasażerowie zyskają wygodne przejście pod torami, które pozwoli na bezpieczny, bezkolizyjny dostęp do peronów, a jednocześnie połączy północną i południową częścią Sieradza. Obecnie niezagospodarowane tereny po północnej stronie torów, zostaną przystosowane do obsługi transportu autobusowego, rowerowego i samochodowego. Zachowany zostanie charakter zabytkowych obiektów architektonicznych, np. odnowionego dworca i wieży wodnej, w sąsiedztwie których powstanie nowa przestrzeń publiczna dostępna dla przechodniów i rowerzystów.

- Sieradz jest tak dogodnie zlokalizowany na projektowanej sieci KDP, że wręcz idealnie nadaje się do pełnienia funkcji znaczącego węzła przesiadkowego o charakterze regionalnym i międzyregionalnym. To bardzo dobra wiadomość, że kolej nie będzie już dzielić naszego miasta. Wręcz przeciwnie: dzięki wspólnym inwestycjom CPK i samorządu, Sieradz otrzyma potężny impuls rozwojowy, a otoczenie stacji odmieni swój wygląd - mówi Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.

Bezpośredni wjazd pociągów KDP do centrum Sieradza i włączenie stacji do układu połączeń KDP umożliwi znaczące skrócenie czasów przejazdu. Dzięki inwestycjom CPK po uruchomieniu "igreka" z Sieradza do Warszawy dojedziemy w nieco ponad 1 godz. (zamiast ponad 2 godz. jak obecnie), a do Łodzi w ok. 25 min (dzisiaj taka podróż trwa około godziny). Na wspólnym przebiegu linii KDP i linii kolejowej nr 14 (LK14), zostaną zlikwidowane przejazdy w poziomie torów, które zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne.

Podpisane porozumienie to kontynuacja wspólnych działań spółki CPK i władz Sieradza. W sprawie założeń projektowych otoczenia stacji kolejowej i koncepcji przestrzennej węzła przesiadkowego w kwietniu tego roku spółka CPK i władze miasta zorganizowały warsztaty urbanistyczne, w których uczestniczyli przedstawiciele m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP S.A., MPK Sieradz, PKS Sieradz, Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu, a także eksperci branżowi i projektanci CPK. Podczas warsztatów powstały trzy rozwiązania zagospodarowania otoczenia stacji kolejowej. W tej chwili trwają prace nad finalną koncepcją.

Po latach zastoju w tej dziedzinie spółka CPK przygotowuje budowę ok. 2 000 km nowych linii kolejowych. Jednocześnie z pierwszym etapem lotniska ma być gotowy odcinek KDP między Warszawą i Łodzią, który włączy port lotniczy w system kolejowy. Trwa już zaawansowane projektowanie dla ponad 400 km linii dużych prędkości, w tym dla odcinka Warszawa - Łódź, który ma zostać uruchomiony jednocześnie z pierwszym etapem lotniska.

  • Sieradz węzłem CPK

    Redakcja, 20.07.2023, 11:45

    Fotogaleria zawiera 3 zdjęcia
    3
    Czytelnicy zamieścili 1 komentarz
    1

Najnowsze ogłoszenia

Komentarze (1)

  • ~gość_12897 (IP: *.*.44.136), 26.07.2023, 22:54
    Z komunikacją w Polsce PKS(upadek i bankructwo) i PKP(różni prywatni przewoźnicy) jest coraz gorzej .Teraz Niemiec będzie Polaka woził busem po Polsce bo jemu się opłaca.
    0
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
~ Użytkownik niezarejestrowany [zarejestruj się w 30 sekund]
Wszystkie komentarze umieszczone pod informacjami prasowymi w portalu Sieradz.com.pl nie są moderowane w czasie rzeczywistym, nie są więc weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać bezpośrednio do Wydawcy portalu.
Dodając komentarz na niniejszej stronie internetowej, autor tego komentarza oświadcza, że rozumie i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo Wydawcy portalu Sieradz.com.pl do usunięcia lub modyfikacji wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez Wydawcę portalu Sieradz.com.pl. Autor tego komentarza oświadcza również, że rozumie i akceptuje Regulamin portalu Sieradz.com.pl.
dodaj komentarz
W nauce istnieje tylko fizyka, reszta to zbieranie znaczków.
© 2011-2024 Sieradz.com.pl
zamknij
okanuluj