Powołana na wniosek burmistrza Błaszek Komisja Doraźna ds. zmiany Statutu Gminy i Miasta Błaszki powoli kończy wielomiesięczną pracę, która była podyktowana m.in. wykrytymi nieprawidłowościami w statucie.
Po interwencji burmistrza Łódzki Urząd Wojewódzki, a następnie prawnicy przeanalizowali statut i wykryli szereg niezgodności i uchybień. Sama nazwa jednostki gmina i miasto Błaszki okazała się sprzeczna z ustawą o samorządzie gminnym. W przypadku gminy miejsko-wiejskiej, takiej jak Błaszki, nazwa powinna brzmieć: Urząd Miejski w Błaszkach, Rada Miejska w Błaszkach i burmistrz Błaszek.
Statut gminy jest zasadniczym aktem jednostki, stanowiącym o jej ustroju (zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), uchwalanym przez radę gminy na podstawie normy kompetencyjnej wynikającej z art. 18 ust. 2 pkt. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Statut gminy zatem jako akt prawny pochodny i komplementarny względem ustawy o samorządzie gminnym nie może zawierać postanowień z nią sprzecznych, ani też jego postanowienia nie mogą być interpretowane w sposób sprzeczny z przepisami tej ustawy, a także nie powinien powtarzać jej przepisów.
Po zmianie statutu burmistrz zleci również opracowanie wzoru herbu i flagi i zwróci się do Komisji Heraldycznej o opinię. Dopiero po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Heraldycznej podpisanej przez ministra administracji i cyfryzacji rada będzie mogła podjąć nową uchwałę. Herb i flaga, którymi posługiwał się tutejszy magistrat okazał się również nielegalny.