Dobry menedżer będzie zawsze w cenie. Pomaga on swojemu zespołowi lepsze wyniki. Wykorzystuje potencjał pracowników l odpowiednio dopasowuje zadanie do posiadanych kompetencji.
Jedną z najważniejszych cech dobrego menadżera jest zachowanie równowagi pomiędzy relacjami a wynikami i celami. Menedżer nie może być ani za miękki, ani za twardy wobec swoich współpracowników.
Ważne jest, aby wyznaczył jasne i klarowne zasady oraz cele, a następnie konsekwentnie zmierzał do ich realizacji. Brak konsekwencji w zachowaniu menadżera jest jedną z największych przeszkód w realizacji postawionych przez zespołem celów.
Dobry menedżer umiejętnie angażuje zespół do realizacji swoich celów poprzez skuteczne delegowanie, monitorowanie i udzielanie informacji zwrotnych o wykonywanych zadaniach. Z czasem potrafi też podnosić poprzeczkę swoim współpracownikom.
Jedną z najważniejszych cech dobrego menedżera jest nieustanne dążenie do optymalizacji wykonywanych zadań i procesów w firmie czy dziale w którym zarządza. optymalizacja powinna polegać na planowaniu testowaniu i utrwalaniu nowych zachowań w praktyce.
W tym wszystkim menedżer musi wykazać się empatią i etycznym postępowaniem wobec członków zespołu. Nie powinien uciekać się do manipulacji i zarządzania pod przymusem. Powinien być dobrym wzorem do naśladowania dla swoich pracowników.
To co charakteryzuje dobrego menedżera to skuteczna komunikacja z pracownikami. Ma on oczy szeroko otwarte i potrafi aktywnie słuchać tego co pracownicy mają do powiedzenia. Zarządzając zwraca uwagę nie tylko na to co sam myśli i uważa, ale także bierze pod uwagę zdanie innych osób.
Nieodłączną cechą dobrego menedżera jest również długofalowe myślenie strategiczne o rozwoju zespołu, ale także o rozwoju i realizacji celów które przed zespołem są postawione. Myślenie strategiczne i panowanie zwiększa efektywność funkcjonowania zespołu. Dlatego tak ważne jest regularne uczestnictwo w szkoleniach dla menadżerów.
Podsumowując dobry menedżer powinien się charakteryzować następującymi kompetencjami: