Wystartowała III edycja Festiwalu Historycznego Tradycja i Pamięć. Tegoroczne zmagania będą wyjątkowe za sprawą honorowego patronatu Pierre’a Lévy"ego, Ambasadora Francji w Polsce. Objęcie Festiwalu patronatem jest związane z faktem, że bieżąca edycja upłynie pod hasłem "Okres napoleoński, a sprawa polska na tle epoki". Dodajmy, że wśród patronów są także Grzegorz Schreiber, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kosma Złotowski, Poseł do Parlamentu Europejskiego, Grzegorz Wierzchowski, łódzki kurator oświaty oraz Marek Gralik, kujawsko-pomorski kurator oświaty.
Dodajmy, że uczniowie mają do wyboru 23 zagadnienia. Tradycyjnie gimnazjaliści przygotowują prace multimedialne, a uczniowie szkół ponadgimnazjalnych - literackie.
Prace należy nadsyłać do 20 lutego 2017 r. na adres Biura Posła na Sejm RP Grzegorza Schreibera, 99-300 Kutno, Pl. Wolności 14. Szczegółowe informacje można uzyskać pod nr tel. 601-423-067.
więcej informacji na stronie www.festiwalhistoryczny.pl
"TRADYCJA I PAMIĘĆ" - FESTIWAL HISTORYCZNY
CELE I ZAŁOŻENIA
- festiwal ma charakter konkursu obejmującego swoim zasięgiem województwo łódzkie i kujawsko-pomorskie
- celem nadrzędnym konkursu jest rozwijanie uczuć związanych z patriotyzmem i zainteresowań historyczną tematyką lokalną, a także pogłębianie wiedzy historycznej i świadomości przynależności do państwa polskiego
- konkurs pozwoli w swoich założeniach docierać uczestnikom do wydarzeń związanych z problematyką i dziejami regionalnymi w powiatach wspomnianych wcześniej województw
- festiwal daje szansę wypowiedzieć się osobom, które mogą wnieść nowe spojrzenie na problematykę regionalną
- projekt (konkurs) daje możliwości rozwijania wśród uczestników zdolności literackich, reżyserskich, dziennikarskich, badawczych, itp.
- założeniem jest również nawiązanie współpracy z instytucjami zajmującymi się historią (w tym historią regionalną)
ADRESACI I SZCZEBLE
- konkurs skierowany jest do placówek oświatowych i szkół z terenów województwa łódzkiego i kujawsko - pomorskiego
- w konkursie mogą wziąć udział uczestnicy ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z wyłączeniem szkół dla dorosłych
- uczestnicy będą rywalizować podzieleni na dwie kategorie - gimnazjalną i ponadgimnazjalną
- gimnazjaliści przygotują prezentacje multimedialne
- uczniowie szkół ponadgimnazjalnych przygotują prace literackie
- 10 autorów najlepszych prac (forma literacka) weźmie udział w tematycznym konkursie wiedzy historycznej, który odbędzie się podczas międzywojewódzkiego finału
- czterech najlepszych autorów prezentacji multimedialnych również zmierzy się w konkursie wiedzy historycznej, który odbędzie się podczas międzywojewódzkiego finału
- prace będą oceniane w skali punktowej (1-100).
- w przypadku szkół gimnazjalnych będzie prowadzona klasyfikacja drużynowa. Placówka edukacyjna otrzymuje tyle punktów, ile łącznie zgromadzili jej uczniowie.
FORMY PRAC
- prace i prezentacje multimedialne przejdą na własność organizatorów (organizatorzy mogą publikować prace w środkach masowego przekazu) przy jednoczesnym zachowaniu przez autorów praw do zmian
- zakres form prac konkursowych dla uczniów szkół gimnazjalnych obejmuje prezentacje multimedialne
- prezentacja multimedialna może mieć formę audio-video
- jeden slajd stanowi ilustracja wraz z opisem
- zakres form prac konkursowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych obejmuje formy literackie
- każdy uczestnik konkursu musi mieć swojego opiekuna
- w zakres formy literackiej wchodzić będą prace o charakterze: felieton, esej, artykuł, wywiad
- maksymalna liczba stron w pracy A4 (czcionka o standardowych parametrach) nie może przekraczać 10 stron i nie może być mniejsza niż 5 stron
- dopuszcza się użycie form fotograficznych, które mogą ilustrować tematykę zawartą w tworzeniu formy literackiej
- prezentacja multimedialna musi zostać przygotowana w jednym pliku. Wyjątek może stanowić jedynie oprawa muzyczna
- prezentacje multimedialne mogą być wykonane wyłącznie w plikach o następujących rozszerzeniach: avi , mov, mp4, ppt, pptx, odp
- wszystkie prace są wykonywane samodzielnie, nie dopuszcza się udziału grup wieloosobowych
- każda praca musi być opatrzona następującymi danymi: imię i nazwisko autora, imię i nazwisko opiekuna, telefon kontaktowy, nazwa i adres placówki oświatowej, wykaz materiałów źródłowych użytych w pracy i wykaz literatury. Ponadto w pracy muszą zostać zawarte dane adresowe i email autora. Wszystkie dane osobowe muszą zostać umieszczone bezpośrednio za stroną tytułową, natomiast bibliografia - na ostatniej stronie. Niedopełnienie tych wymogów może być równoznaczne z dyskwalifikacją pracy.
- do każdej pracy konieczne jest dołączenie klauzuli o ochronie i przetwarzaniu danych osobowych:
"Wyrażam zgodę na przetwarzanie i wykorzystanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do przeprowadzenia "Tradycji i Pamięci" - Festiwalu Historycznego (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 ze zm.)."
NAGRODY
Na autorów najlepszych prac, a także zwycięzców turniejów historycznych czekają atrakcyjne nagrody, m. in. wycieczki i nagrody rzeczowe. Nagrody są wręczane podczas międzywojewódzkiego finału. Nieobecność na finale jest równoznaczna z utratą nagrody
ORGANIZATORZY I PATRONAT
Głównym organizatorem jest Stowarzyszenie Tradycja i Pamięć. Honorowy patronat nad festiwalem objęli: Ambasada Francji w Polsce, Kuratorium Oświaty w Łodzi, Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, Kosma Złotowski, Poseł do Parlamentu Europejskiego i Grzegorz Schreiber, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i Poseł na Sejm RP.
DOSTARCZANIE PRAC KONKURSOWYCH
Prace i prezentacje należy nadsyłać do 20 lutego 2017 r. wyłącznie na adres biura poselskiego Posła na Sejm RP Grzegorza Schreibera: 99-300 Kutno, Pl. Wolności 14. Szczegółowe informacje można uzyskać pod nr tel. 24 254 02 28, 601 423 067 lub e-mail: kontakt@festiwalhistoryczn y.pl.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Jurorzy konkursu nie są zobligowani do uzasadniania swoich werdyktów. Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w regulaminie konkursu. Jakiekolwiek niedopełnienie postanowień zawartych w regulaminie może zdyskwalifikować pracę.
Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się pod hasłem przewodnim "Okres napoleoński, a sprawa polska na tle epoki"
I. BITWY I KAMPANIE EPOKI NAPOLEOŃSKIEJ
1. Opisz jedną z kampanii Napoleona (np. klęska Wielkiej Armii w wyprawie na Moskwę w 1812 r. - przyczyny i skutki przegranej).
2. Talent dowódczy Napoleona na przykładzie wybranych bitew. Na czym polegał geniusz "boga wojny"?
3. Taktyka armii francuskiej w dobie wojen napoleońskich.
4. Uzbrojenie poszczególnych armii w dobie wojen napoleońskich. Nowinki w arsenałach wojsk i ich skuteczność na polu walki.
5. Poczet sławnych dowódców doby napoleońskiej, Davout, Kutuzow itd.
II. POLACY U BOKU NAPOLEONA
6. Geneza powstania Legionów Polskich we Włoszech i ich szlak bojowy. Historia Mazurka Dą-browskiego. Znaczenie Legionów.
7. Księstwo Warszawskie - geneza powstania i jego dzieje. Warunki polityczno-prawne jego funkcjonowania.
8. Polacy w roli najeźdźców. Postawy Polaków wobec konfliktów na Santo Domingo i w Hiszpanii.
9. Bilans sojuszu z Francją. Korzyści i straty wynikające ze związania się Polski z Korsykaninem.
10. Wybitni Polacy u boku Napoleona i ich losy.
III. ZMIANY PRAWNO-USTROJOWE WE FRANCJI ZA CZASÓW NAPOLEONA
11. Zamach stanu 18 brumaire’a - przyczyny jego powodzenia. Wprowadzenie konsulatu. Kompe-tencje pierwszego konsula.
12. Koronacja Napoleona w 1804 r. Przyczyny i skutki ogłoszenia Francji Cesarstwem.
13. Kodeks cywilny Napoleona jako przykład nowoczesnego aktu normatywnego.
14. Reforma aparatu administracyjnego, sądowniczego i fiskalnego.
IV. OSOBOWOŚĆ I ŻYCIE PRYWATNE NAPOLEONA
15. Portret Napoleona w literaturze polskiej.
16. Pobyt Napoleona na wyspie Św. Heleny. Tajemnicza śmierć Korsykanina.
17. Kobiety Napoleona. Maria Walewska z Kiernozi.
18. Znane, nieznane miejsca odwiedzin Napoleona w regionie. Legendy i fakty.
V. KRAJOBRAZ PO DOBIE NAPOLEOŃSKIEJ
19. Kult Napoleona w Polsce, a postrzeganie cesarza w innych krajach.
20. Krajobraz po Kongresie Wiedeńskim ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji Polaków.
21. Najcenniejsze zabytki z czasów napoleońskich i ich dzieje.
22. Potomkowie "boga wojny" i ich losy (Napoleon II, Napoleon III).
23. Ponadczasowość reform Napoleona - rozwiązania funkcjonujące do dziś (np. sposób nume-rowania domów, straż pożarna).
Uczestnicy mają do wyboru jeden z dwudziestu trzech zagadnień, które dla porządku zostały ułożone w pięciu blokach tematycznych. Zakres czasowy tematów rozpoczyna się w dniu urodzin Napoleona Bonaparte w 1769 r. w Ajaccio, a kończy w dniu jego śmierci na wyspie Św. Heleny w 1821 r.