Sieradz

szukaj w serwisie
zaloguj Przypomnij dane

Wiadomości / Spoza powiatu

Ustaw mniejszą czcionkę
Ustaw standardową czcionkę
Ustaw większą czcionkę

Nowa linia kolejowa pod Sieradzem?

Redakcja, 18.12.2012, 17:34

Do artykułu dołączona jest fotogaleria
Czytelnicy zamieścili 11 komentarzy
11

Wrocław i Łódź podejmują wspólne inicjatywy, by umożliwić podróżowanie do Warszawy z tych miast dogodniejszym połączeniem kolejowym.

← REKLAMA

Z opracowania wykonanego na zlecenie Urzędu Miasta we Wrocławiu i Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi wynika, że w 2030 roku możemy pokonać pociągiem trasę z Wrocławia do stolicy przez Sieradz i Łódź w 2 godziny i 5 minut. By taki plan zrealizować, trzeba do tego pomysłu... przekonać władze państwowe.

Przygotowane opracowanie, które trafiło już na biurko ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej Sławomira Nowaka, zakłada dwa etapy nowego połączenia kolejowego. Pierwszy, którego powstanie jest zakładane do 2020 roku, przewiduje połączenie kolejowe z Wrocławia przez Oleśnicę, Wieruszów, Sieradz, Łódź do Warszawy po szlakach w zdecydowanej większości już istniejących.

- Wyjątkiem w tych planach jest nowe 49-kilometrowe połączenie między Wieruszowem a Sieradzem, gdzie połączenia kolejowego nie ma - mówi Marek Żabiński, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Wrocławia. Należałoby także zmodernizować szlak istniejący między Oleśnicą a Wieruszowem. Nakłady na realizację tego etapu zostały oszacowane na poziomie 4,3 mld złotych. Po jego zakończeniu połączenie ze stolicą zajmowałoby z Wrocławia niespełna 3,5 godziny (dziś jest to około 6 godzin). - Kolej byłaby wtedy w końcu konkurencyjna dla połączenia samochodowego - tłumaczy wrocławski senator Jarosław Obremski, jeden z pomysłodawców projektu.

Drugi etap, który według opracowania może zakończyć się w 2030 roku, zakłada poprowadzenie całego połączenia po nowym torze. Powstałoby wówczas nowe połączenie kolejowe Wrocławia z Warszawą długości 321 km, z maksymalną prędkością pociągów 250 km/h oraz czasem podróży 2 godziny i 5 minut. Ten drugi etap inwestycji kosztowałby 15 mld złotych.

Aby ta koncepcja miała szansę być ujęta w plany finansowe należy lobbować w Warszawie o takie połączenie. - Propozycja połączenia przynosi wiele oszczędności i rozwój kontaktów społecznych, biznesowych i studenckich - mówi Jarosław Obremski, zaznaczając, że aby projekt się udał, należy się za niego zabrać najpóźniej w 2017 roku.

Obecnie przez ministerstwo jest realizowany remont tzw. protezy koniecposlkiej, która kieruje ruch z Wrocławia do stolicy m.in. przez Częstochowę z pominięciem Łodzi. - W matematyce jest tak, że najkrótsze połączenie nie jest po okręgu, tylko po odcinku, dlatego nie jest to najlepsze rozwiązanie - przekonuje Jarosław Obremski. - Nasz pomysł jest lepszy o 90 kilometrów, co przełoży się oczywiście na czas przejazdu - dodaje senator z Wrocławia.

Najnowsze ogłoszenia

Komentarze (11)

  • ~gość_1260 (IP: *.*.117.212), 18.12.2012, 18:18
    tak, tak, TAAAK, jesteśmy na tak! :)
    +1
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
  • Zobacz profil użytkownika Jacek
    Jacek, 18.12.2012, 23:16
    Chciał to połączenie wybudować Stousberg w latach sześćdziesiątych XIX wieku, w czterdzieści lat później spadło z planu budowy Kolei Łódzko-Kaliskiej, dwa plany rozbudowy sieci PKP z 1949 i 1972 roku też je przewidywały( ten ostatni nawet z budową linii Wieluń-Bełchatów-Piotrków Trybunalski). Może za piątym razem się uda? Tyle że samo planowanie zajmie dwa razy więcej czasu niż budowa linii Warszawa - Kalisz 110 lat temu
    0
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
  • ~gość_1261 (IP: *.*.14.68), 18.12.2012, 23:24
    2030 .. rly?
    0
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
  • ~gość_1256 (IP: *.*.153.155), 18.12.2012, 23:39
    Chyba ktoś w Łodzi w Wrocławiu liczy na cuda
    0
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
  • Zobacz profil użytkownika darkangel
    darkangel, 19.12.2012, 09:49
    Czyżby metro :) cuda cuda ogłaszają......... :D
    0
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
  • ~gość_1262 (IP: *.*.122.130), 19.12.2012, 14:38
    Każde władze od poziomu gminy powinny lobbowac za tym pomysłem, jeśli dojdzie do realizacji to bedzie najszybsza droga kolejowa wa-wa. w-aw. Można tylko zyskac na tym rozwiazaniu !!! Władze do dzieła !
    0
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
    • ~gość_1263 (IP: *.*.74.165), 19.12.2012, 20:55
      A pociągi będą stawać w Warszawie Łodzi i Wrocławiu :)
      +1
      Jestem przeciw!
      Jestem za!
      Zgłoś do moderacji
  • ~gość_1265 (IP: *.*.198.237), 19.12.2012, 23:09
    tylko 250 max? we Francji jeżdża po +400km/h .... bez komentarza.
    0
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
    • Zobacz profil użytkownika Sebastian
      Sebastian, 20.12.2012, 08:21
      To jak sądzę miała by być kolej miejska, czyli ona na tak krótkich odcinkach nie zdołała by wyhamować w bezpieczny sposób z prędkości 400km/h.

      http://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolei_du%C5%BCych_pr%C4%99dko%C5%9Bci_Y

      Tu jest przykład połączenia zachodniej europy z Rosją i ta linia ma osiągać 350km/h, i tu biorąc przykład połączenia Łódź-Warszawa(brak jakichkolwiek przystanków po drodze) rozpędza się do swojej max prędkości w 5min. następnie 10min jedzie swoją max prędkością i 25min hamowania...
      wnioski pozostawię do samo rozważania.
      0
      Jestem przeciw!
      Jestem za!
      Zgłoś do moderacji
  • ~gość_1267 (IP: *.*.40.104), 20.12.2012, 04:54
    zbudujcie lotnisko w Sieradzu :)
    +1
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
  • ~gość_2716 (IP: *.*.254.251), 20.05.2013, 09:48
    To że ponad 70 lat o zakończenia II wojny nie ma połączenia kolejowego z Dolnego Śląska do centralnej Polski świadczy o nadal istniejącym podziale terytorialnym sprzed wojny.
    W Polsce kolej nigdy nie miała takiej pozycji jak w wielu krajach z których dzisiaj czerpiemy wzorce. Polacy nie potrzebują kolei, a już na pewno tak zaniedbanej.
    0
    Jestem przeciw!
    Jestem za!
    Zgłoś do moderacji
~ Użytkownik niezarejestrowany [zarejestruj się w 30 sekund]
Wszystkie komentarze umieszczone pod informacjami prasowymi w portalu Sieradz.com.pl nie są moderowane w czasie rzeczywistym, nie są więc weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać bezpośrednio do Wydawcy portalu.
Dodając komentarz na niniejszej stronie internetowej, autor tego komentarza oświadcza, że rozumie i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo Wydawcy portalu Sieradz.com.pl do usunięcia lub modyfikacji wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez Wydawcę portalu Sieradz.com.pl. Autor tego komentarza oświadcza również, że rozumie i akceptuje Regulamin portalu Sieradz.com.pl.
dodaj komentarz
W nauce istnieje tylko fizyka, reszta to zbieranie znaczków.
© 2011-2024 Sieradz.com.pl
zamknij
okanuluj