Pojęcie employer brandingu jest dość młode - pojawiło się na anglosaskim rynku biznesowym prawdopodobnie na początku XXI wieku. Specjaliści przypisują powstanie tego terminu firmie McKinsey. Co to właściwie jest employer branding? Jakie są jego rodzaje? I czy przynoszą korzyści? Zapraszamy do lektury!
EB - jakie obszary łączy?
Employer branding to w dużym skrócie działania, których celem jest stworzenie miejsc pracy pozytywnie postrzeganych zarówno przez byłych, jak i obecnych bądź przyszłych pracowników. Łączy aktywności z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, CSR-u (społecznej odpowiedzialności biznesu), komunikacji, a także marketingu. Zgodnie z raportem HRM Institute odpowiedzialność za budowanie pozytywnej marki pracodawcy najczęściej spoczywa na dziale personalnym (43%). Co piąta firma pozostawia to dla działu marketingu, natomiast 9% firm wykorzystuje do tego dział komunikacji (zewnętrznej bądź wewnętrznej). W praktyce nie ma znaczenia, jaka jednostka zajmuje się employer brandingiem - ważne, aby działania były odpowiednio zaplanowane i wdrożone przez osobę, która ma niezbędne kompetencje. Jeżeli w firmie brakuje takiej persony warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanej agencji PR takiej jak Commplace - zaufanego doradcy wiodących firm, takich jak Amica, Cekol, Dulux, Gzella itd.
Typy employer brandingu
Budowanie wizerunku marki pracodawcy możemy podzielić na dwa typy:
Korzyści związane z EB
Jednym z ważniejszych pojęć związanych z employer brandingiem jest Employee Value Proposition, czyli pakiet korzyści oferowany przez pracodawcę. W ramach EVP wyróżnia się dwa rodzaje korzyści:
Employer branding niesie również wiele korzyści dla pracodawcy. Najważniejsze to:
Korzyści z employer brandingu może być więcej, warto więc wprowadzić go do swojej firmy. Pomoc w tym zakresie oferuje agencja PR Commplace.