Burmistrz gminy i miasta Błaszki Karol Rajewski zawiadomił RIO o przewidywalnym braku pieniędzy w budżecie gminy na ten rok podchodzących z opłat dla realizowania ustawowego obowiązku w taki sposób, aby system gospodarki odpadami się samofinansował.
Zanim burmistrz poinformował RIO o nieprawidłowościach próbował rozwiązać problem przy współpracy radnych. Już w styczniu, po dogłębnym przeanalizowaniu sytuacji, Rajewski skierował do przewodniczącej Rady Gminy i Miasta Błaszki pismo dotyczące realizacji od 1 lipca 2013 roku przez gminę i miasto Błaszki ustawowego obowiązku przejęcia odpowiedzialności za właścicieli nieruchomości z terenu gminy w zakresie zagospodarowania odpadów komunalnych.
Burmistrz na sesji w lutym tego roku poinformował radnych o tym, że opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi pobierane od mieszkańców, muszą pokrywać wszystkie koszty systemu gospodarowania odpadami, w tym: odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów, tworzenie i funkcjonowanie punktów selektywnego zbierania odpadów oraz obsługę administracyjną całego systemu, a w gminie i mieście Błaszki opłaty tego nie pokrywają.
Burmistrz próbował rozwiązać problem poprzez przystąpienie do Związku Komunalnego Gmin "Czyste Miasto, Czysta Gmina", jednak na sesji w marcu radni odrzucili ten pomysł.
Burmistrz oprócz zawiadomienia RIO, wystąpił z pismem do przewodniczącej Rady Gminy i Miasta Błaszki o podjęcie odpowiednich inicjatyw uchwałodawczych w celu naprawienia systemu finansowania tego zadania, tak aby gmina nie musiała dopłacać do kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów. Ponieważ zaproponowane przeze burmistrza Błaszek rozwiązania nie zostały przyjęte, poprosił o przygotowanie i wdrożenie innych rozwiązań, a następnie przygotowanie stosownych uchwał. Karol Rajewski szukał rozwiązania, ponieważ planował m.in. wprowadzić zwolnienia z opłaty za odpady dla dzieci do 18 roku życia.