Branża gier sieciowych rozwija się z każdym rokiem, a najpopularniejsze tytuły multiplayer nieustannie notują coraz większe zyski. Co ciekawe, na grach online zarobić mogą nie tylko producenci, lecz również sami gracze - wartość niektórych wirtualnych przedmiotów szacowana jest na wiele tysięcy dolarów. Łut szczęścia może zaowocować błyskawicznym wzbogaceniem. O czym muszą pamiętać gracze, uzupełniając e-deklaracje za 2018 rok o zysk ze sprzedanych przedmiotów?
E-deklaracje za 2018 rok muszą uwzględniać wirtualne przedmioty
Definicja wirtualnych przedmiotów różni się w zależności od omawianego tytułu. W praktyce są one integralnym elementem gry, zaszytym w jej kodzie źródłowym, którego rzeczywista wartość materialna wynika z rzadkości występowania oraz ceny w walucie świata gry.
Czy odsprzedaż posiadanych przedmiotów jest zgodna z postanowieniami licencyjnymi? Kwestia ta jest zależna od konkretnego tytułu i rodzaju przedmiotów, którymi można handlować. Przykładem gry, która wspiera obrót wirtualnymi przedmiotami, jest Counter-Strike: Global Offensive, jeden z najpopularniejszych tytułów e-sportowych. Uzyskane przedmioty (tzw. skiny) można sprzedać za pośrednictwem platformy Steam za prawdziwą walutę, uiszczając odpowiednią prowizję.
W większości przypadków, handel wirtualnymi przedmiotami łamie zapisy licencyjne. Wynika to bezpośrednio ze sprzecznych interesów producentów i handlarzy. W sytuacji, w której większość gier oferuje kupno waluty gry za prawdziwe pieniądze, doświadczony gracz, chcący sprzedać uzyskane w grze przedmioty, stanowi konkurencję.
E-deklaracje za 2018 a rozliczenie wirtualnego majątku
Sprzedaż cyfrowego wyposażenia nie należy do najczęściej spotykanych źródeł dochodów. Jednakże, zgodnie z literą Ustawy o PIT, każdy uzyskany dochód powinien być opodatkowany, o ile nie podlega on wyłączeniu bądź zwolnieniu z opodatkowania. Nie można jednak zaprzeczyć, że fiskus inaczej spojrzy na osobę, która nie wpisze w wypełniane e-deklaracje za 2018 r. kilku złotych za jeden sprzedany przedmiot, niż na profesjonalnego wirtualnego handlarza, dla którego spekulacja cyfrowym złotem stanowi istotny i regularny dochód.
Handel wirtualnymi przedmiotami wciąż jest zjawiskiem relatywnie młodym i pozbawionym precyzyjnych regulacji podatkowych. Zaistniałego impasu nie wyjaśniają również odpowiedzi uzyskane przez osoby wnioskujące o otrzymanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Każda Izba Skarbowa rozpatrywała dochody z wirtualnych walut w innej kategorii, co pogłębiało nieporządek z otaksowaniem transakcji.
E-deklaracje za 2018 dla osób fizycznych
Osoby prywatne, które dokonały sprzedaży przedmiotów wirtualnych, powinny rozliczyć się w oparciu o zasady ogólne, deklarując przychód z innego źródła - za taki należy uznać poświęcony czas, w którym weszły one w posiadanie sprzedanego przedmiotu. Zgodnie z większością zapisów licencyjnych, sam przedmiot pozostaje własnością twórców gry, a gracz posiada jedynie licencję na korzystanie z niego. Ze względu na fakt, iż nie dochodzi wówczas do zapłacenia zaliczki na podatek dochodowy, podatnik powinien samodzielnie wykazać uzyskany przychód w formularzu PIT-36.
E-deklaracje za 2018 dla cyfrowych handlarzy
W przypadku regularnego obrotu cyfrową gotówką, gdy uzyskane w ten sposób dochody stanowią znaczny element ogólnego budżetu, należy zadeklarować prowadzenie działalności gospodarczej. Założona firma korzystałaby wówczas z ryczałtowego opodatkowania przychodów, rozliczając się za pomocą formularza PIT-28. Co ciekawe, wysokość stawki ryczałtowej różni się w zależności od interpretacji poszczególnych organów.
E-deklaracje za 2018 a stawki ryczałtowe
Zdaniem łódzkiej Izby Skarbowej, jeśli założona firma trudniłaby się handlową działalnością usługową poprzez stronę internetową i portale aukcyjne, stawka powinna wynosić 3%. Warunkiem takiego opodatkowania byłaby sytuacja, w której sprzedawany towar nie podlegałby jakiemukolwiek przetworzeniu. Z kolei Izba Skarbowa w Bydgoszczy jest zdania, ze samodzielnie wytworzone przedmioty nie są tożsame z działalnością wytwórczą, lecz sprzedażą usługi i należy objąć ją stawką 8,5%. Opodatkowanie rośnie w przypadku, w którym rzeczona gra nie jest tytułem przeglądarkowym i wymaga zainstalowania oddzielnej aplikacji - stawka ryczałtowa na zapisywanie programów komputerowych wynosi już 17%.
Niezależnie od tego, czy sprzedaży wirtualnych przedmiotów dokonuje osoba prywatna, czy odbywa się to w ramach prowadzenia działalności gospodarczej, odpowiedni druk podatkowy można złożyć w programie PIT. Aplikacja ta to bezpieczna i sprawdzona metoda na dopełnienie swych obowiązków względem fiskusa, z której podatnicy skorzystali już ponad 13 milionów razy. E-deklaracje za 2018 rok, składane przez program PIT, wiążą się z błyskawicznym otrzymaniem UPO, który to dokument stanowi namacalny dowód dopełnienia obowiązku przesłania deklaracji.
>>> Rozlicz PIT 2018/2019 już dziś! Pobierz program PIT Pro lub wypełnij PIT online w 5 minut! <<<
Źródło: Portal podatkowy Podatnik.Info oferujący Darmowy Program PIT Pro 2018/2019