Sieradz

szukaj w serwisie
zaloguj Przypomnij dane

Wiadomości / Spoza powiatu

Ustaw mniejszą czcionkę
Ustaw standardową czcionkę
Ustaw większą czcionkę

Znaki towarowe, a wzory przemysłowe - co wybrać?

Redakcja, 06.04.2017, 16:23

Do artykułu dołączona jest fotogaleria

Własna działalność gospodarcza wymaga dużo pracy, odpowiedzialności, innowacyjnych rozwiązań a przede wszystkim ŚWIADOMOŚCI. Jednym z zadań każdego przedsiębiorcy jest troska o budowanie wizerunku własnej marki oraz dbanie o jej bezpieczeństwo. Jest to niezwykle ważne, aby uchronić się przed działaniem nieuczciwej konkurencji. Czy wiesz jakie masz możliwości ochrony marki? Może masz problem z podjęciem decyzji, którą opcję ochrony wybrać? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

← REKLAMA

Bezbronne marki tracą!
Wyobraź sobie sytuację, w której poświęcasz swój czas i realizując wszystkie najlepsze pomysły, skrupulatnie planujesz wizerunek swojej firmy. Tworzysz dla niej dobrą nazwę, projektujesz oryginalne logo, inwestujesz w promocję. Kiedy już Ci się uda i z zadowoleniem patrzysz na efekty swojej pracy, dowiadujesz się, że ktoś podszywa się pod Twoją firmę, wykorzystuje Twoją nazwę oraz logo dla sygnowania swoich produktów. Konsekwencje takiego działania są oczywiste. Mało tego, że oszust zarabia na Twojej wypracowanej pozycji rynkowej - przez co sam zarabiasz mniej! - to jeszcze co gorsza, może zepsuć Ci reputację, ponieważ jakość jego oferty jest słaba. Jeżeli pod szyldem Twojej marki, ktoś sprzedaje produkty gorszej jakości, to prędzej czy później odbije się to na negatywnie na wielkości sprzedaży i renomie Twojej firmy. To nieuniknione ze względu na to samo logo na jednych i drugich produktach. Klienci utracą zdobyte wcześniej zaufanie a to, bardzo ciężko odzyskać. Czasami to wręcz niemożliwe.


W tym właśnie miejscu dobrnęliśmy do sedna. Nawet najlepsza nazwa i logo firmy, jeśli nie mają odpowiedniej ochrony, mogą okazać się zgubą dla przedsiębiorstwa. Jak zatem bezpiecznie prowadzić swoją firmę? Wyróżnia się dwie najpopularniejsze metody ochrony prawnej: prawa z rejestracji wzorów przemysłowych oraz prawa ochronne znaków towarowych.

Kliknij, jeżeli chcesz stworzyć najlepszą nazwę dla swojego biznesu:
https://nazwane.pl/pl/oferta/nazwa-dla-firmy/2,17,24

Wzory przemysłowe
Pierwszą z opcji są właśnie wzory przemysłowe. Zastanówmy się zatem, czym one są i w jakich sytuacjach sprawdzą się jako ochrona logo lub nazwy Twojej firmy. Wzór przemysłowy jest to nowa, indywidualna postać nadana głównie poprzez takie elementy jak: kształty, kolorystyka, struktura, materiał. Wytworem takim może być zatem każdy przedmiot wytworzony w sposób przemysłowy lub rzemieślniczy obejmujący również opakowania, symbole graficzne i kroje pisma typograficznego.
Najprościej mówiąc, wzorem przemysłowym może zostać każdy produkt posiadający cechy wystarczająco odróżniające od ogólnie przyjętych cech.
Prawa do rejestracji wzoru przemysłowego udziela się na okres 25 lat podzielonych na 5-letnie podokresy. Przysługuje ono od momentu zgłoszenia i uiszczenia opłat za poszczególny okres. Po wspomnianych 25 latach nie ma niestety możliwości dalszego przedłużenia ochrony dlatego, jeśli planujesz wieloletnią działalność powinieneś wziąć to pod uwagę już na starcie.

Znaki towarowe
Wspomnianą już drugą możliwością ochrony są właśnie znaki towarowe. Na początku zastanówmy się, jak należy rozumieć pojęcie znaków towarowych. Otóż mogą to być wszystkie oznaczenia, które wykazują właściwości odróżniające produkty jednej firmy od produktów oferowanych przez konkurencję. Dodatkowym warunkiem jest możliwość przedstawienia go w postaci graficznej.
Wyróżniamy wiele typów znaków towarowych. Ich podstawowy podział to znaki konwencjonalne i niekonwencjonalne.

Znaki konwencjonalne:
znaki słowne;
znaki graficzne;
znaki słowno-graficzne.

Znaki niekonwencjonalne:
kolory;
zapachy;
melodie;
znaki przestrzenne.

Jak podział ten przekłada się na praktykę? Otóż najczęściej rejestrowane są znaki słowne oraz słowno-graficzne. Słownym znakiem towarowym może być właśnie nazwa firmy lub slogan reklamowy, a słowno-graficznym logo, etykieta czy nadruk.
Zastrzeżenie znaku towarowego przyznaje się na okres 10 lat od momentu przebadania przez Urząd Patentowy zgłoszonego znaku towarowego i wydaniu pozytywnej opinii w jego sprawie, a także uiszczeniu wymaganych opłat rejestracyjnych. Po 10 latach okres ochronny można przedłużyć o kolejną dekadę.

Wzór patentowy vs. znak towarowy?
Podsumowując, zarówno rejestracja znaku towarowego, jak i wzoru patentowego ma ten sam cel, którym jest ochrona marki lub produktu. Decydując się na jedną z opcji, zapewniasz swojej marce bezpieczeństwo i możliwość skutecznego dochodzenia swoich racji bez konieczności wchodzenia na drogę sądową. Ostatecznie więc rejestracja pozwoli Ci nie tylko zaoszczędzić ale i zarobić na marce. Niekiedy, sama informacja oraz okazanie certyfikatu rejestracji znaku wystarczy, by konkurencja przestała używać zastrzeżonego znaku. Przepisy prawne pozwalają w określonych sytuacjach "zablokować" towar konkurenta, jeżeli zachodzi samo podejrzenie, że narusza prawo ochronne znaku towarowego. Sądowe zajęcie towaru ma moc prawną i można je uzyskać za okazaniem certyfikatu ciągu zaledwie kilku dni!
Co do wyboru pomiędzy tymi dwoma możliwościami w odniesieniu do nazwy, loga lub innych elementów identyfikacyjnych firmy, zdecydowanie więcej zwolenników mają znaki towarowe. Wynika to prawdopodobnie z dwóch faktów.
Po pierwsze w przypadku znaków towarowych opłacona ochrona trwa 10 lat, jednak masz możliwość przedłużać ochronę na nieograniczony czas (przypadku wzorów przemysłowych ochrona podzielona jest na 5-letnie okresy będzie ważna maksymalnie 25 lat).
Po drugie, koszt uzyskania prawa ochronnego znaku towarowego zależy głównie od optymalnego doboru towarów i usług, które obejmować miałby znak towarowy. Oznacza to, że masz realny wpływ na to, jaki koszt poniesiesz. Każdy przedsiębiorca myśli o swoim biznesie długofalowo.
W przypadku maksymalnego 25-letniego prawa z rejestracji wzorów przemysłowych, za cały okres ochrony zapłacisz 4 270 PLN!
Jeżeli chodzi zaś o 30! lat prawa ochronnego znaku towarowego, w wersji najbardziej ekonomicznej (jedna klasa towarów lub usług) wyniesie Cię to jedynie 2 340 PLN.
Dla przedsiębiorców, prawie 2 tysiące złotych i 5 lat różnicy ważności mają znaczenie.
Biorąc pod uwagę powyższe argumenty, wybór staje się dużo łatwiejszy. Jeśli zależy Ci na wieloletniej możliwości budowania marki, to znak towarowy będzie lepszym rozwiązaniem. Jeżeli chcesz zarejestrować znak, jednak natłok obowiązków związanych z prowadzeniem firmy uniemożliwia Ci tę czynność, skorzystaj z usług profesjonalnej kancelarii brandingowej i zastrzeż swoją markę. Za uczciwe pieniądze, otrzymasz profesjonalną pomoc prawną i marketingową przy stworzeniu i zastrzeżeniu znaku towarowego w Polsce lub całej Unii Europejskiej.

źródło: Promoship/Mat.pras

Najnowsze ogłoszenia

Komentarze (0)

  • Dodaj komentarz jako pierwszy!
~ Użytkownik niezarejestrowany [zarejestruj się w 30 sekund]
Wszystkie komentarze umieszczone pod informacjami prasowymi w portalu Sieradz.com.pl nie są moderowane w czasie rzeczywistym, nie są więc weryfikowane przed ich automatyczną publikacją. Wpisy łamiące prawo należy zgłaszać bezpośrednio do Wydawcy portalu.
Dodając komentarz na niniejszej stronie internetowej, autor tego komentarza oświadcza, że rozumie i świadomie akceptuje bezwarunkowe prawo Wydawcy portalu Sieradz.com.pl do usunięcia lub modyfikacji wpisanego komentarza oraz brak gwarancji zapewnienia ciągłości publikacji wpisanego komentarza, jako korespondencji niezamówionej przez Wydawcę portalu Sieradz.com.pl. Autor tego komentarza oświadcza również, że rozumie i akceptuje Regulamin portalu Sieradz.com.pl.
dodaj komentarz
W nauce istnieje tylko fizyka, reszta to zbieranie znaczków.
© 2011-2024 Sieradz.com.pl
zamknij
okanuluj