Młodzież z II Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Sieradzu pojechała do teatru "Pinokio" w Łodzi. Uczniowie obejrzeli spektakl oraz spotkali się z aktorami. Zobaczyli też zaplecze teatru.
Mimo że teatr "Pinokio" znany jest przede wszystkim z przedstawień dla dzieci, tym razem pokazał coś dla dorosłego widza, na dodatek literacko wyrobionego. "Bruno Schulz - historia występnej wyobraźni" nie jest łatwym spektaklem. Jego reżyser Konrad Dworakowski inspirował się opowiadaniami ze "Sklepów cynamonowych" i "Sanatorium pod klepsydrą".
- "Bruno Schulz - historia występnej wyobraźni" pomyślana jest jako spektakl mający wywoływać skupienie widza, a nie zrozumienie przez niego czegokolwiek. Nie liczymy na określoną reakcję, bo to nie może się spotkać z jakąkolwiek reakcją z widowni - mówi Konrad Dworakowski. Z kolei scenografia (autorstwa Andrzeja Dworakowskiego) powstała na podstawie grafików Schulza.
W spektaklu nie było żywego słowa. Grze aktorskiej Żanety Małkowskiej, Ewy Wróblewskiej, Mariusz Olbińskiego, Konrada Dworakowskiego, Karoliny Gorzkowskiej i Piotra Szejna towarzyszyła muzyka szczecińskiego zespołu "Bubliczki". Była to sytuacja wyjątkowa, bo zazwyczaj przedstawienie odbywa się przy muzyce puszczanej z płyty.
Jeszcze przed spektaklem uczniowie z Sieradza zwiedzali teatr. Zajrzeli do pracowni krawieckiej, plastycznej i stolarskiej, przekonując się, że teatr jest instytucją całkowicie samodzielną jeśli chodzi o przygotowanie scenografii. Obejrzeli też zaplecze sceny i wyposażenie kabiny elektroakustycznej, a po przedstawieniu porozmawiali z aktorami teatru.
- Wyjazd został zorganizowany głównie z myślą o naszej grupie teatralnej "LO2", ale też i o innych uczniach, którzy mają przecież w spisie lektur "Sklepy cynamonowe" - komentuje Maria Przybylek, organizator wyjazdu, nauczycielka języka polskiego II LO i opiekun szkolnej grupy teatralnej.
Inspiratorem wyjazdu był dr Michał Lachman z Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Łódzkiego. W styczniu 2014 roku w Bibliotece Pedagogicznej w Sieradzu poprowadził on zajęcia dla uczniów "Żeromskiego", poświęcone literaturze irlandzkiej. Wykład dotyczył przede wszystkim dramatu i zachęcał do pracy z tekstem scenicznym. Stąd był już tylko krok do propozycji, by uczniom II LO zaproponować wyjazd do teatru.