Mianowany niedawno (8 grudnia 2015 r.) wojewoda łódzki Zbigniew Rau złożył swoją pierwszą wizytę w powiecie sieradzkim. Jednym z jej elementów było spotkanie ze starostą sieradzkim Dariuszem Olejnikiem oraz z szefami służb i instytucji związanych z szeroko pojętym bezpieczeństwem mieszkańców.
Gospodarzami spotkania były władze powiatu sieradzkiego. Uczestniczyli w nim: starosta Dariusz Olejnik, wicestarosta Mariusz Bądzior i sekretarz powiatu Piotr Świderski. Już na początku wizyty w starostwie wojewoda wymienił cel swojego przybycia:
- Przyjechałem tu, by zapoznać się ze stanem i problemami miejscowych służb zespolonych. Interesuje mnie przede wszystkim to, co utrudnia wypełnianie waszych zadań i misji - poinformował Zbigniew Rau.
Na spotkanie z wojewodą do sali konferencyjnej sieradzkiego starostwa przybyło kilkanaścioro mundurowych i cywilnych przedstawicieli instytucji państwowych. Ze służb mundurowych: komendant powiatowy policji Wojciech Kuśmierek, naczelnik wydziału prewencji Komendy Powiatowej Policji w Sieradzu Jakub Chojecki, zastępca komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej Waldemar Kosowski, komendant sieradzkiej straży miejskiej Marek Pacyna i kierownik Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego Oddział Sieradz Maciej Gawęda. Z instytucji cywilnych: powiatowy inspektor sanitarny Wiktor Kowalski, powiatowy inspektor nadzoru budowlanego Janusz Antczak i kierownik Biura Bezpieczeństwa Obywateli przy Urzędzie Miasta Sieradza Dariusz Pomorski.
Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Sieradzu reprezentowali: Roman Dąbek i Wiesław Skorupa. Ze służb drogowych na spotkanie z wojewodą przybyły: Aurelia Juszczak z Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu oraz Maria Kłys, dyrektor sieradzkiego rejonu Zarządu Dróg Wojewódzkich. Byli też samorządowcy z miasta i z gminy Sieradz: prezydent Sieradza Paweł Osiewała, przewodniczący Rady Miejskiej Mirosław Antoni Owczarek i wójt gminy Sieradz Jarosław Kaźmierczak.
Wojewodę interesowały przede wszystkim problemy, z jakimi służby borykają się w codziennej pracy. I tak Wojciech Kuśmierek wspomniał o inicjatywie i konieczności budowy komisariatu w Warcie.
- Jest to teren prężnego rozwoju turystyki, a co za tym idzie, istnieje konieczność zapewnienia bezpieczeństwa nie tylko mieszkańcom, ale i ludziom przyjeżdżającym tam na wypoczynek. Budynek, w którym obecnie działa warcki komisariat, nie spełnia podstawowych wymogów i norm przewidzianych dla siedziby policji - mówił komendant.
Wojciech Kuśmierek nawiązał także do przeprowadzonej ostatnio, udanej akcji zamknięcia dwóch sklepów handlujących w Sieradzu dopalaczami. Na temat ten wypowiedział się również szef powiatowego sanepidu.
- Walka z dopalaczami jest wyjątkowo trudna i samym prawem administracyjnym nie da się skutecznie zwalczyć tego problemu. Nam, dzięki współpracy z policją i samorządami, udało się doprowadzić do sytuacji, w której w naszym mieście na obecną chwilę nie ma sklepu z dopalaczami - wyjaśnia Wiktor Kowalski. Z najważniejszych problemów, z jakimi boryka się obecnie sanepid, wymienił on kłopoty z pozyskaniem dobrze przygotowanych pracowników, którzy po odbyciu praktyki w zawodzie odchodzą na lepiej płatne stanowiska w innych firmach.
O problemach kadrowych wspomniał także Waldemar Kosowski. Komenda Powiatowa PSP ma na stanie coraz więcej najnowocześniejszego sprzętu, jednak brakuje ludzi do jego obsługi. Na podobny kłopot zwracał uwagę Janusz Antczak z nadzoru budowlanego.
- W przyszłym roku dwoje naszych pracowników osiągnie wiek emerytalny i już się boimy, bo nie będzie kim ich zastąpić. Uposażenia są tak niskie, że nikt z młodych ludzi nie chce u nas pracować. A potrzebujemy zwłaszcza osób z uprawnieniami budowlanymi - tłumaczył Janusz Antczak.
Problemem dla lokalnych służb ITD jest brak profesjonalnej wagi do kontrolowania ciężaru samochodów poruszających się po drogach powiatu. Maria Kłys z ZDW zwróciła uwagę na problemy finansowe wojewódzkiego drogownictwa, któremu po oddaniu do użytku drogi ekspresowej S8 przybyło w regionie około 100 km dróg. Zostały one przekazane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, jednak wysokość środków przeznaczonych na ich utrzymanie nie wzrosła.